• שבב אלקטרוני בבעלי חיים

שבב אלקטרוני בבעלי חיים

באחד הטורים הקודמים הזכרתי חברה פרטית בצפון הארץ הבולטת משום יחסה המיוחד לחיות. באחד הימים נקלעה כלבה לבניין החברה. הרבה כלבים טועים נקלעים למקומות שונים ועד כאן אין סיפור מיוחד. במקרה זה התנהלות יעילה של כמה מהעובדים בשילוב עם הכרת האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשות הציבור – הביאו את הסיפור לסופו הטוב.

הכל יודעים כי סימן היכר ראשון המעיד על קיום בעלים לכלב הינו הרצועה. מאחר ולא היתה כזו גובשה כבר תוכנית לאימוץ הכלבה על ידי אחד העובדות, וזאת במידה ולא יאותרו בעלים. במקביל הוחלט על השגת מכשיר לאיתור שבבים (נמצא בד"כ אצל וטרינרים ופקחים) על מנת לבדוק האם יש שבב לכלבה. במהלך אותו הלילה שהתה הכלבה אצל העובדת שהתכוונה לאמצה – לילה שבו הספיקו להתחבב זו על רעותה ולרקום תוכניות משותפות לעתיד. הארועים למחרת סיכלו תוכניות אלו אך הביאו לסוף טוב מסוג אחר – קורא השבבים איתר מספר שבב ושאילתא במאגר השבבים העלתה את פרטי הבעלים. את מה שהתרחש במדרגות בו נפגשו הבעלים והכלבה לא אתאר, רק אומר שבסיום אותה פגישה מרגשת עובדים שחזו במחזה מחו דמעה בדרכם לחדרם (ולא בגלל שהשנה לא מחלקים בונוסים) .

כל המתואר לעיל התאפשר בעיקר באמצעות השבב האלקטרוני – שבב זעיר שגודלו כגרגיר אורז המוזרק באופן סטרילי מתחת לעור הכלב או החתול. לשבב יש מספר שלא ניתן לשינוי, העתקה או שיכפול. על אף הכאב הקל בהחדרת השבב הסימון פעיל לצמיתות אינו גורם לאי נוחות או נזק כלשהו לחיה.

שבב זה הוא למעשה תעודת הזהות של הכלב. הוא מכיל את פרטיהם של בעליו ומאפשר לאתר אותם במקרה שהכלב אבד או ברח. במידה והחלטתם להעביר את הכלב לחזקתו של מישהו אחר, חשוב מאוד להעביר בעלות בצורה מסודרת ולדווח למחלקה הוטרינרית של הרשות המקומית על מנת שיעדכנו את מרכז השבבים. כך תימנעו גם מקבלת דוחות הקשורים לכלב שכבר אינו נמצא בבעלותכם.
החל משנת 2005 קיים חוק ארצי בנושא החדרת שבבים אלקטרונים בחיות מחמד. לא ניתן כיום להוציא רישיון לכלב ללא שבב זיהוי בכל מדינת ישראל.

ברחבי העולם מסומנים מיליוני בעלי חיים באמצעות שבב זה ובישראל יותר ממאתיים אלף כלבים ויותר מאלף חתולים. קיים היום מוקד מידע ארצי הפועל 24 שעות ביממה המאפשר איתור מהיר ואמין ללא תשלום של בעלי חיים אבודים.
לסיכום – מוטב לרשום ולסמן את הכלבים על מנת למנוע עוגמת נפש בעתיד.