• דיאנוסטיקה מתקדמת בוטרינריה
דיאנוסטיקה מתקדמת בוטרינריה

לחתול שביקר במרפאה השבוע היה מזל – לאחר שלא אכל כשלושה ימים והרגיש רע מאוד הוחלט לבצע בדיקת אנדוסקופיה שגילתה כי חוט תקוע בבטנו. תוך כדי הבדיקה נשלף החוט והחתול ניצל מניתוח – שלולא השימוש בציוד מתקדם – ההתאוששות מהטיפול הייתה בוודאי שונה לגמרי.

ואכן, גם בתחום הווטרינריה עומד לשרותינו כיום ציוד מתקדם ביותר המאפשר דיאגנוזות מדייקות שתכליתן טיפול אופטימאלי.

האנדוסקופ הוא סיב אופטי המשמש אותנו לבדיקה של מערכת העיכול. שימושיו העיקריים של המכשיר הוא להתבוננות במערכת העיכול העליונה ולקיחת ביופסיות ללא צורך בניתוח בטן מלא. בדיקת האנדוסקופ מתבצעת בהרדמה קלה על ידי הוטרינר ולאחריה אין צורך בתפרים או בטיפולים כלשהם .המכשיר גם מאפשר לנו לאבחן בצורה ודאית הידבקות במחלת "תולעת הפארקים" .

קולונוסקופיה מתבצעת בעזרת וידאו-סקופ חדיש ומשוכלל המאפשר חקירה פולשנית מזערית לוושט, לקיבה ולמעי דק תוך צפייה "און-ליין" בממצאים אליהם הוחדרה הצינורית. ציוד זה מאפשר גם הוצאה של גופים זרים ולקיחת ביופסיה מרקמות חשודות, וביצוע חקירה של המעי הגס.

צילום רנטגן הוא אחד האמצעים האבחוניים הטובים והמידיים העומדים לרשותנו. קרני הרנטגן עוברות דרך רקמות שונות בצורה שונה, לדוגמא קרני הרנטגן חודרות בקלות דרך רקמות אווריריות דוגמת ריאות ובית חזה, בקושי רב יותר דרך רקמות המכילות נוזל דוגמת לב וכבד ובקושי רב עוד יותר דרך רקמות דחוסות כמו רקמות עצם. השימוש הוא לאבחון בעיות שלד דוגמת שברים או פריקות, אבל צילומי רנטגן משמשים גם לאבחון הגדלה באיברים, מחלות לב, גידולים, בעיות עמוד שידרה, גופים זרים, אבנים בשלפוחית השתן ובכליות, הצטברות נוזלים או גאז בחללי הגוף, דלקות רחם, חסימות מעיים ועוד.

ברנטגן הדיגיטלי, התמונה מתקבלת כקובץ מחשב הניתן להצגה על גבי מסך המחשב, ולא כתמונה המפותחת על גבי פילם. הקובץ מתקבל על גבי המחשב במהירות, ללא חשיפת הכלב לקרינה מיותרת בשל ביצוע מספר צילומים, ניתן להגדיל את הצילום תוך עיבוד התמונה, וכל זאת בזמן מינימלי וללא המתנה.

האולטראסאונד הינו מכשיר הדמייה משלים למכשיר הרנטגן ושימושו העיקרי במרפאה הוא לבדיקות בטן. מכשיר האולטראסאונד מאפשר לבחון את פנים האיברים בצורה לא פולשנית, לאבחן גידולים ולתכנן בצורה מדויקת ניתוחים עתידיים.

אמצעי אבחון אלה הם קריטיים כשמדובר במקרי חירום וטיפול נמרץ – מקרים הדורשים יכולות אבחון גבוהות, שימוש בציוד מתוחכם ויכולות כירורגיות מעולות בזמן אמת. במקרים שאינן חירום אבחון מהיר מסתכם בסופו של דבר לחסכון בזמן וכסף ומניעת סבל מבעל החיים.