• אבנים בדרכי השתן אצל בעלי חיים
אבנים בדרכי השתן

השבוע הגיעו למרפאה שני מקרים : כלב וחתול שהתלוננו על סימפטומים דומים של הקאות, אי נוחות ואפטיה. הנטייה האיבחונית הרוווחת במקרים אלו היא לייחס בעיות אלו למערכת העיכול אולם בדיקת דם אולטרה סאונד ורנטגן שיקפו את האבחנה החד משמעית כי מדובר באבנים בדרכי השתן.
הכלב והחתול (לא אותם בעלים)הגיעו במצב של התייבשות חמור ולא צריך הרבה דמיון על מנת להבין מה יכול היה לקרות מספר שעות מאוחר יותר – לולא גילו הבעלים עירנות ב"רגע האחרון".
ההתיבשות נגרמה עקב הרעלה פנימית בשל חוסר יכולת הגוף לפנות רעלים דרך השתן. גם החום הכבד שדורש שתייה מרובה לא הועיל במקרה זה וכך מצאו את עצמם שני הברנשים בסכנת חיים ממשית.

כאמור, גם כלבים וגם חתולים עלולים לסבול מאבנים בדרכי השתן, האבנים הללו מורכבות ממינרלים הנמצאים לרוב במצב מסיס בשתן, כאשר יש עליה בריכוז של מינרלים מסוימים בשתן או כאשר יש שינוי במסיסות שלהם, בעקבות שינוי בחומציות השתן,מלחים אלו עלולים להתגבש למעין חול מיקרוסקופי , ולעיתים אף ליצור ממש אבנים.האבנים עלולות להתגבש בכל חלק של מערכת השתן, בכליה, בצינור המחבר בינה לשלפוחית השתן בצינור היוצא משלפוחית השתן ומזרים את השתן החוצה או בשלפוחית השתן עצמה.
שתן של חתולים וכלבים הוא לרוב מעט חומצי,כל גורם המבסיס את השתן עלול לגרום לשקיעה של מלחים מסוימים ומכאן ליצירת קריסטלים עד אבנים בדרכי השתן.

כבעלי חיות מחמד עלינו לשים לב לתופעות הבאות – אם אחת או יותר מהשאלות נענו בחיוב הרי שייתכן ובע"ח שלכם סובל מדלקת בדרכי השתן ועליכם לגשת לוטרינר

לבעלי כלבים:
· האם הכלב נותן שתן מספר רב של פעמים כל טיול?
· האם הוא מתקשה לתת שתן?
· האם בזמן מתן השתן הוא מראה סימני אי נוחות וכאב?
· האם הוא מרגיש פחות טוב לאחרונה?
· האם השתן עכור, דמי, בעלריח חזק? האם יש הפרשות רבות מאיבר המין?

לבעלי חתולים:
· האם החתול נכנס לארגז מספררב של פעמים במשך היום?
· האם בזמן שהותו בארגז הוא מיילל ונראה כסובל?
· האם הוא חופר מספר רב שלפעמים בחול ויוצא במפח-נפש כאשר החול עדיין יבש?
· האם החתול מקיא, מרגיש לא טוב ומתנהג שונה מהרגיל?
· האם השתן נראה עכור, דמי, בעל ריח חזק?

הטיפול כולל פתיחת החסימה ע"י הכנסת קטטר שתן ושטיפת השלפוחית. קטטר השתן נישאר מחובר לחתול כמה ימים. מתן נוזלים, אנטיביוטיקה, תרופות ומזון רפואי רך שגורם להחמצת השתן וכך לירידה בהיווצרות המשקעים.
יש לזכור שלאחר הוצאת הקטטר, גם אם הכול תקין, החתול עלול להיחסם שוב ב – 48 השעות שאחרי.
חתולים שחלו בעבר במחלות דרכי השתן התחתונות מועדים לחלות בהם שוב, לכן מומלץ להתאים להם מזון מיוחד לחתולים עם בעיות בדרכי השתן ולעשות בדיקת שתן תקופתית למנוע חסימה חוזרת.