עונת האביב בפתח והימים החמים והארוכים גורמים לא רק לפריחה בטבע אלא גם להורמונים  המתעוררים אצל הכלבים והחתולים וחיות בכלל. זוהי עונת הייחום.  

ייחום כלבות מחולק לשלוש תקופות :

פרואסטרו – התקופה לפני הייחום מאופיינת בהפרשות פנימיות מאברי המין . להבדיל מהאשה שמפרישה דם לאחר הביוץ הכלבה מאבדת דם לפני הביוץ. לא אגזים אם אומר כי אף שזו תהיה טיפה אחת בתוך 500 ליטר מים, כלבים יריחו זאת מרחוק.

אסטרו – השלב בו הכלבה דורשת זיווג ומוכנה לקבל את הזכר. את השלב הזה הזכר יזהה בחדות עוד יותר מהשלב הקודם וזה מסביר את המחזה בו רואים ברחוב כלבה מאיצה את צעדיה כשהרבה זכרים בעקבותיה. השלב נמשך בין ארבעה לשישה ימים ובמהלכו מתרחש הביוץ. זהו הזמן להרבעות למי שמעוניין בגורים , אם כי קשה לזהות ללא בדיקות באיזה יום בדיוק מתרחש הביוץ.

דיאסטרו – השלב הסופי בו ישנה רגרסיה של המערכת באם לא התרחש הריון. השלב נמשך חודשיים ובמהלכו ישנה התכווצות של הרחם וחזרה למצבו מקורי.

   

אצל חתולים יש ריבוי ייחומים (פוליאסטרי) באותה תקופה בשנה. לחתולות יש מחזור כל שלושה ארבעה שבועות שאינו מפסיק עד שלא נכנסת להריון. זהו ביוץ יזום שמשמעותו שהביוץ נגרם על ידי חיישנים בנרתיק ברגע הזיווג. זו הסיבה שחתולי רחוב מתרבים באופן כה יעיל.

 

הרשויות כיום מעודדות עיקורים וסירוסים באמצעות תמריצים כלכליים המתבטאים בהנחות משמעותיות בדמי רישוי הכלבת השנתיים. כלב מעוקר\מסורס ישלם שישית (כ-50 שח במקום 360) מתשלום דמי הרישיון.

אכן, עיקורים יתרמו לעצירת ההתרבות הבלתי מבוקרת של בעלי החיים וירידה בכמות החיות המשוטטות החוות חיים אומללים של רעב מחלות ותאונות.

0 Comments
0 Pings & Trackbacks

כתיבת תגובה