שפעת – שעברה מחיה לאדם

כמעט בכל שנה עולה לכותרות מגיפה מסוג זה או אחר המאיימת על שלומו של המין האנושי. הכוכב התורן בשמי המגיפות העולמיות השנה היא שפעת.

שפעת העופות

בשנים האחרונות החל משנת 1997 צץ במזרח אסיה זן חדש של וירוס שפעת שתקף בעיקר בעלי כנף ומכאן שמו שפעת העופות. למרות שתקף עופות רבים כמעט ולא פגע בבני אדם.עיקר המקרים נתגלו בוייטנאם ותאילנד אך מקרים מועטים נמצאו גם בקמבודיה ובאינדונזיה וסה"כ תוארו עד היום כמאה ושלושים מקרים.

תפוצת המחלה הוגברה משמעותית עקב נדידת הציפורים ככל הנראה כאשר היום יותר אוכלוסיות אנושיות חשופות לוירוס מבעבר ומכאן חוסר-השקט הגובר לגבי התפרצותה של מגיפה כלל עולמית.

לרוב התחלת המחלה מתבטאת בעליית חום ומחלה דמוית שפעת רגילה אך עם מעורבות

של הריאות..

הנגיף מועבר במגע בעופות נגועים או בהפרשות שלהם. עד היום רוב הנדבקים במחלה הם עובדים בלולים או בשווקים פתוחים. טרם נודע על הידבקות מעופות או מביצים שבושלו.

אמצעי ההגנה המומלצים כדי להימנע מהידבקות הם:

  • קניית עוף, הודו וביצים רק ממקור הנמצא בפיקוח וטרינרי
  • רחיצת ידיים לפני הכנת המזון ואחריה
  • הפרדה בין כלים שבאים במגע עם מזון לא מבושל ובין אלה המשמשים להגשת מזון מבושל
  • ניקיון הכלים והמשטחים
  • בישול עוף, הודו וביצים לטמפרטורה של 70 מעלות לפחות (שבה מומת הנגיף), כך שלא יישאר בשר בצבע וורוד וביצים תעבורנה בישול מלא.

שפעת החזירים התגלתה לראשונה במקסיקו השנה.

מקורה של המחלה בזן של שפעת הנפוץ בקרב חזירים והיא מצטרפת למגיפות שפעת, המתפשטות בקרב האוכלוסיה מעת לעת. הסכנה הנשקפת למין האנושי מהמחלה אינה בחשש להידבקות בה עקב מגע עם חזירים אלא טמונה דווקא בהתפתחות מין חדש של שפעת אנושית, אשר מכיל מאפיינים גנטיים של שפעת החזירים ומועבר באופן ישיר בין בני האדם. ההדבקה נעשית באמצעות מגע עם הפרשות נשימתיות של החולה, כדוגמת שיעול ועיטוש. ההעברה נעשית בצורה ישירה על ידי האוויר, או באמצעות מגע עם חפצים מזוהמים בנגיף (כדוגמת ידית דלת) בהם נגע אדם חולה, ולאחר מכן מגע בפה, באף ובעין, וזאת לאחר שהחולה נגע בידיו בפיו או באפו קודם שנגע בחפצים. צורות הדבקה אלו שכיחות בעיקר בעת קירבה פיזית אל החולה, לדוגמה שהייה בחדר שיש בו חולה, או טיסה עם נוסע חולה.

התסמינים הגופניים, אשר מאפיינים חולים בשפעת החזירים דומים לסימפטומים המוכרים משפעת רגילה. בין התסמינים העיקריים: עליית חום הגוף, כאבי ראש, חולשה כללית וכאבי שרירים, מיחושי בטן ואובדן תיאבון לצד שיעול, נזלת וכאב גרון. במקרים מסויימים סובלים החולים גם מתופעות של הקאות ושלשולים.

0 Comments
0 Pings & Trackbacks

כתיבת תגובה