השבוע הגיעה למרפאה כלבה גדולה מסוג בוקסר. הכלבה סבלה מחום גבוה אנמיה ואובדן משקל, סימפטומים שמבלי לבצע דיאגנוזות נוספות עלולות להעיד על קדחת קרציות או דלקת רחם. באולטרה סאונד לא בלט שום ממצא והפרשות מוגברות מהבטן העלו חשד לדלקת רחם. בעזרת לפרסקופיה בוצעה פתיחה של חלל הבטן והממצא שהתגלה היה גידול מפושט המורכב מפוליפים מרובים וצפופים בדופן הבטן.

סרטן בחיות המחמד נפוץ לא פחות מאשר בבני אדם. בחיות מבוגרות שיעור האבחון הוא גבוה יותר אבל מיני גידולים מופיעים כבר בגיל צעיר. גידול הוא התפשטות בלתי מבוקרת של תאים או רקמות בגוף. גידולים שפירים גדלים בצורה איטית, אינם חודרים לרקמות הסמוכות ואינם שולחים גרורות. גידול ממאיר (סרטני) גדל מהר, יחדור לרקמות סמוכות ואף עלול לשלוח גרורות לשאר הגוף. הגידולים הנפוצים הם גידולי עור, גידולי עטין, גידולים בחלל הפה, לימפומה (סרטן בלוטות הלימפה) וגידולי עצם.

סימנים מחשידים לסרטן הם שינוי במראה התאים, נפיחות מתמשכת ברקמה שלא יורדת ואף גדלה, פצעים שאינם מתרפאים, בליטות, גושים, דימומים לא מוסברים, שינויים במשקל וחוסר תאבון מתמשך. במקרים בהם ישנה מסה רקמתית ניתן בעזרת מחט לשאוב תאים למשטח מיקרוסקופי. אם לא מושגת אבחנה יש ליטול ביופסיה ולשלוח לפתולוג שיבחן את התאים לעומק על פי מדדים סרטניים. במידה והגידול הוא באיברים פנימיים נשתמש באמצעי הדמיה : אולטרה סאונד,רנטגן  בדיקה אנדוסקופיה ואף סי.טי.

חלק מהטיפולים הקיימים בבני אדם זמינים גם כאן : התערבות כירורגית וכימוטרפיה (אצל כלבים אין לה תופעות לוואי).  מטרתו של תמהיל הטיפול במידה ולא יושג ריפוי מוחלט ,להאריך את חיי הכלב ולספק לו איכות חיים ראויה תוך התחשבות בגורמים נוספים כגון גיל ותקציב.

במקרה של הבוקסרית שהובאה למרפאה, הגידול היה מפושט ואותר בשלב מתקדם מאוד. כאן מגיע השלב הקשה מכל, בו יש לבשר לבעלים על הממצא ולדון בדרכי הפעולה, שאינן רבות במקרה הזה, במיוחד לאור גילה המבוגר של הכלבה…

0 Comments
0 Pings & Trackbacks

כתיבת תגובה