טיפול מציל חיים לכלב רוקי

בעבר כתבתי בטור זה על חשיבות הרפואה הדחופה לבעלי חיים ועל כך שרבות חיות המחמד הנקלעות למצבים הללו, ולכן דרוש מענה בדמות מרכז רפואי עם מכשור מתקדם וזמינות כל שעות היום.
ואכן, השבוע נדרשנו להתמודד עם מקרה כזה כאשר הוזעקנו לחלץ כלב דוג דה בורדו לא קטן שנפגע ממכונית על כביש חיפה עכו.
רוקי השוקל כשישים קילו נמצא מוטל עם שתי רגליים האחוריות שבורות, שבר בצלעות ודימום בריאה כנראה בשל צלע שחדרה לשם. אכן, מצב קשה מאוד.
לפעולת הפינוי מהכביש נדרשו שלושה אנשים לצורך הרמת האלונקה המאולתרת שנועדה לייצב את הגוף ללא תנועה עד ההגעה למרפאה.

בבדיקות האבחוניות שנעשו מייד נמצא כי יש אובדן דם, שוק, היפוטרמיה (אובדן חום) וחרחורים שמעידים על נוזלים בריאות. בשלב זה עקב מצבו הקשה לא ניתן היה אף לטשטש אותו משום החשש לדיכוי מערכת הנשימה בשל אי ספיקה נשימתי קיים.
לאחר שעתיים בהן ניתנו מנות דם, נוזלים, תרופות לשיפור קרישת דם נגד הלם וחומרים נגד כאבים ברמת מורפיום – החל הכלב להראות סימני התאוששות, או אז היה אפשר להתפנות להערכת מצב השברים בגפיים. גם כאן התמונה היתה לא פשוטה – בכל רגל נצפה שבר פתוח שלא ניתן לסגירה כירורגית בשל היותו מזוהם משאריות הכביש. רק לאחר יממה בה הדימום בריאות נפסק אפשר היה לשקול מתן הרגעה על מנת לצלם את הגפיים הפגועות ולקבוע את המשך הטיפול.

בשבוע בו שהה במרפאה במסגרת אשפוזית, שבוע שבו התחוללה הסופה הגדולה בחוץ, שכב הכלב ללא יכולת לזוז ועם כאבים בחזה וקשיי נשימה. יש לזכור שמשככי הכאבים ניתנים בצורה מאוזנת על מנת לא להקהות את התחושה לגמרי ולמנוע תזוזות מיותרות שיחמירו את מצב השברים. בצילומים הסתבר שאחד השברים ברגליים מורכב ודורש טיפול כירורגי. טיפול כזה דורש הרדמה כללית ממושכת של כשלוש שעות, עובדה שעלולה לסכן מאוד כלב במצבו. הניתוח שבוצע צלח והכלב התאושש אט אט מהניתוח היישר לזרועות משפחתו שלא עזבה את המקום ולו לרגע, מלטפים, מאכילים (גרגר גרגר) ומעודדים את רוחו.

יש בפני רוקי עוד טיפול שיקומי ארוך אך את כשכוש הזנב החלוש כאשר החזרנו אותו לביתו – לא אשכח הרבה זמן. זה הרגעים בהם רופא אומר….היה שווה.

[המשך יבוא..]