שעון הקיץ כבר נכנס לתוקפו והכלבים ימצאו עצמם עתה יותר מחוץ לבית, יחד עם המשפחה. בתנאים אלה יש משנה חשיבות לחינוכו של הכלב והיכולת שלו להשתלב בפעילויות השונות מבלי להפריע. לא אחת אני נתקל בלקוחות המספרים על קשיים עצומים הכרוכים בגידולו של גור כלבים חדש. הגור עושה את צרכיו בכל מקום אפשרי, מיילל בלילות וקורע בשיניו את הסלון החדש. הסלון הוא בדרך כלל ה"קש ששובר את גב הגמל".  במצב כזה, על מנת לאפשר לגור להשתלב בחיי הבית ולא למצוא את דרכו לבית אחר, יש לשקול לאלף את הכלב, או לפחות לחנכו.

גור אינו יכול להבין פקודות ויש לנצל את האינסטיניקטים ההישרדותיים שלו : נקיון, רעב ופחד על מנת לחנכו. על בעל הכלב לפעול כבעל הסמכות המרכזית בבית ולא כמי שנענה לגחמות הכלב.
במידה רבה, ישנה השקה בין חינוך כלבים לחינוך ילדים מבחינת עקרונות ההתנהגות.

מבחינת נקיון, כלב נמנע מלעשות את צרכיו היכן שהוא ישן. יש להרגיל את הגור לשהות בשטח מוגבל שייחשב מרחב המחייה שלו, שם לא יעשה את צרכיו. כך לומד הגור להתאפק ואפשר להרגילו לעשות את צרכיו בטיול היומי.

מבחינת מזון, נוצרת תלות בין הכלב למאכיל – תלות שגורמת לכלב להיקשר לבעליו. בזמן ההאכלה מנצלים תלות זו כדי לתקשר עם הכלב ולהרגיל אותו לפקודה "אליי".  כל הפקודות צריכות להיות קצרות וקונסיסטנטיות, משמע צריכות לחזור על עצמן באותו נוסח.

אינסטינקט הפחד משמש ליצירת מרות המאפשרת ללמד את הכלב לכבד את הפקודות. כאשר הכלב יבצע פעולה אסורה, יש לבצע פעולה מרתיעה כגון משיכה בעורף (כמו שאמו של הכלב היתה נוהגת) וכן יש להיות תקיף גם מילולית ולומר פקודה כגון "למקום". עתה, כל פעם שהגור ישמע את המלה "למקום" בטון תקיף, יידע מה נדרש ממנו.

כלבים מגיל 7 חודשים ומעלה יוכלו ללמוד פקודות "חברתיות" שיאפשרו להסתובב עם הכלב בנוחות במקומות ציבוריים. דוגמאות לכך הן : צעד לידי (רגלי), אל תקפוץ, שב, בוא והישאר.

בורות בתחום חינוך כלבים הינה סיבה מספר אחת לאי התמדה בגידול כלב. לכלב יש יכולת שכלית של ילד בן שלוש ויכולת מופלאה להשתלב בחיינו להנאת שני הצדדים. כל זאת, אם נשכיל לחנכו באופן נכון.

0 Comments
0 Pings & Trackbacks

כתיבת תגובה