לקראת הקיץ מתרבים מקרי מחלות הדם המועברות על ידי קרציות, קרדיות, תולעים ושאר טפילים. מזג האוויר החם והלח תורם לריבוי הטפילים והעברתם בין החיות השוהות יותר מחוץ לבית.

השבוע הגיע כלב עם סימני עייפות, נשימות כבדות, בלבול, בטן נפוחה וללא תאבון. צבעי הריריות שלו היו חיוורים מה שמעיד על אובדן דם. בדיקה ידנית העלתה בטן נפוחה, בלוטות לימפה מוגדלות. צילום רנטגן העיד על הגדלת כבד כליות וטחול ללא נוזלים חופשיים בבטן. בדיקות דם הם השלב הטבעי הבא למקרה זה. בבדיקה נמצאה אנמיה, המוגלובין נמוך וסימני אינפקציה בדם. האבחנה המיידית היתה קדחת קרציות (טפילי דם המועברים על ידי סוג מסוים של קרצייה שייתכן שבאה במגע עם הכלב לפני זמן רב). כדי לוודא את האבחנה בוצעה בדיקה גנטית לטפיל במעבדה מיוחדת הבודקת את המצאות הטפיל בדם. בנוסף בוצעה בדיקת נוגדנים ומשטח דם. הבדיקות שללו את קיומה של קדחת קרציות וחשפו את הסיבה האמיתית למחלת דם אוטואימונית.

אנמיה היא חוסר בכדוריות דם והמוגלובין ומתחלקת לשתי קבוצות :

באנמיה רגנרטיבית – הגוף יצליח לייצר תאים חדשים והיא נגרמת בעיקר על ידי איבוד דם או התפרקות כדוריות הדם האדומות.

אנמיה לא רגנרטיבית – תיגרם בשל מחלות כרוניות, מחלות מח עצם כשל כליות וכולי.

יש לזכור שהאנמיה היא רק הסימפטום ונדרשת דיאגנוזה לעיתים מסובכת על מנת לזהות את הגורם לה.
כשאנמיה מגיעה לרמה מסכנת חיים מקובל לתת מנת דם כדי לשפר את סיכויי ההישרדות עד איתור הבעיה. טיפולים נוספים יינתנו בהתאם לממצאים : יש טפילים המגיבים לאנטיביוטיקה, ישנן תרופות נגד אלרגיות ותרופות לעידוד פעילות מח העצם וגם תרופות שמעכבות את פירוק תאי הדם.

אנמיה יכולה להיות מסכנת חיים לחיות ולכן יש לשים לב לסימפטומים של חולשה, ריריות חיוורות, בלוטות מוגדלות וחוסר יכולת לעמוד במאמץ גופני. לעיתים יופיעו סימנים המעידים על איבוד דם כמו צואה שחורה, הקאות עם דם, ריבוי טפילים על בע"ח. יש לשמור על הכלב מסופר, נקי מטפילים, יש להדביר את השטח בו נמצא הכלב. אם הכלב לא חש בטוב מומלץ לבצע בדיקת דם כללית שתאתר כשלים מבעוד מועד. ברוב המרפאות הוטרינריות נמצאות מערכות המספקות תשובות לבדיקות דם במקום.

מה הגורם לאנמיה בחיות מחמד

מה הגורם לאנמיה בחיות מחמד

0 Comments
0 Pings & Trackbacks

כתיבת תגובה